پزشکان وطبیبان قدیم در عین حالی که به تشخیص و شناسایی بیماری اشتغال داشتند، وظیفه ساخت انواع داروها را نیز برعهده می گرفتند؛اماهم اکنون شناسایی وتشخیص بیماری برعهده ی پزشک بوده،ولی تهیه و تولید وکنترل داروها برعهده ی داروساز است .

فارغ التحصیلان این رشته از انجاکه عموماً با مردم در داروخانه ارتباط مستقیم دارند، معمولاً برای اقشار مختلف مردم شناخته شده هستند و علاقه مندان نیز از وظایف این حرفه تصویر نسبتاً روشنی در ذهن دارند.هدف از ایجاد رشته ی داروسازی،تربیت افراد متخصصی است که بتوانندباهمکاری دیگر رشته های علوم پزشکی ، حفظ و ارتقای بهداشت وسلامت جامعه را تضمین کنند.عموماً ما دادوسازان را در داروخانه دیده ایم، چرا که اکثر فارغ التحصیلان این رشته به عنوان مسئول فنی با نایب رئیس، جذب انواع داروخانه های دولتی ،نیمه دولتی وخصوصی می شوند و یا مستقیماً به تاسیس داروخانه ای جدید اهتمام می ورزند.اما وظایف داروساز وهدف این رشته می تواند چیزی بالاتر وبیشتر از این باشد.شمار زیادی از مراکز تحقیقاتی،اموزشی،مرکز بهداشتی_درمانی، مرکز صنعتی وتولیدی ، کارخانه های تولید مواد ارایشی وبهداشتی ، هلال احمر ، کارخانه های تولید و فراوری موادغذایی ، اداره های بیمه و خدمات درمانی ، کارخانه های داروسازی و واکسن سازی ، مراکز تولید داروهای دامی با تخصص داروسازان نیازمندند.

داروسازان را می توان حلقه ی واسطه ی بین رشته های علوم پایه (شیمی ، فیزیک ، زیست شناسی ،...) وعلوم پزشکی دانست. داروساز با شناخت خواص مواد ، تجزیه و تحلیل آنها ، ترکیب مواد و عناصر مختلف با منشاء طبیعی و مصنوعی و گیاهی، به دارویی دست می یابد که در شرایط خاص روی بخش هایی از بدن تاثیر گذاشته وباعث بهبودی ودرمان می شود. از این رو رشته داروسازی در مقایسه با دیگر رشته های علوم پزشکی به آزمایشگاه و تحقیق و پژوهش وابستگی بیشتری دارد.


از جمله توانایی های یک داروساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:


_ارائه خدمات دارویی در داروخانه ، بیمارستان ، شبکه های بهداشتی درمانی ، مراکز اطلاع رسانی دارویی وکنترل مسمومیت.

_ ارئه خدمات در کارخانجات دارویی ، آرایشی بهداشتی ، غذایی و مواداولیه دارویی.

_مشارکت در بخش تحقیقات و پژوهشکده ها.

طول دوره ی دکترای حرفه ای داروسازی حداقل ۵ سال و حداکثر ۸ سال است و دروس ارائه شده به شکل نظری ، عملی ، کارآموزی و پایان نامه است. دانشجویان باید ۲۰ واحد دروس عمومی وحدود ۶۵ واحد دروس پایه را بگذارانند. پس از گذراندن این دروس از دانشجویان ((امتحان جامع علوم پایه)) گرفته می شود که در سطح کشور به طور هماهنگ برگزار می شود و اگر دانشجو حد نصاب نمره ی قبولی را دریافت کرد، می تواند وارد دوره ی بعد از علوم پایه می شود که در ان درس های تخصصی واصلی داروسازی ارائه می شود.لازم به ذکر است که امتحان جامف علوم پایه هر سال دوبار برگزار می شود و دانشجو فقط می تواند ۴ بار در آن شرکت کند واگر بعد از ۴ بار نتوانست حد نصاب نمره ی قبولی ره به دست اورد ، طبق قوانین و مقررات می تواند به یکی از رشته های کارشناسی و یا کاردانی مجاز تغییر رشته دهد.

دانشجوی این رشته بعد از گذراندن دروس اصلی و تخصصی باید یک موضوع پژوهشی را به عنوان پایان نامه انتخاب کند و تا پایان تحصیلات باید ان را به انجام برساند و در یک جلسه با حضور استادان راهنما و مشاور واستادان داور ، از موضوع پژوهشی خود دفاع کند. در صورت صحت و قبول موضوع پژوهشی (پایان نامه) به او نمره ای داده می شود و دانشجو از این پس فارغ التحصیل محسوب می شود.


فارغ التحصیلان رشته ی دکترای داروسازی می توانند برای ادامه ی تحصیلات در ازمون رشته های زیر شرکت کنند:


۱- به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵ می توانند در دوره های تخصصی شرکت کنند تا به دریافت درجه دکترای تخصصی ( Ph.D) نایل شوند.


۲- به همراه فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دیگر رشته ها می توانند در دوره ی دکترای علوم پزشکی شرکت کنند مانند : بیوشیمی ، انگل شناسی پزشکی ، میکروب شناسی پزشکی ، فیزیولوژی ، ویروس شناسی ، ژنتیک و... شرکت کنند و دکترای تخصصی (Ph.D) خود را در این زمینه کسب نمایند.


۳- در صورت تمایل نیز می توانند در کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی زیر شرکت کنند: اپیدمیولوژی ، ژنتیک انسانی ، علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی ) ، میکروب شناسی ، ویروس شناسی ، مهندسی پزشکی ، سم شناسی و اقتصاد بهداشت