مدیریت زمان، به معنای استفاده‌ی صحیح از زمان و تواناییِ ذخیره‌ی زمان اضافه در کارها می‌تواند باشد. مدیریت زمان را هم در مطالعه و هم در آزمون دادن بایستی مدنظر قرار داده و اجرا کرد. البته این دو به هم وابسته هستند. لذا در وهله‌ی اول باید مدیریت زمان در منزل و حین مطالعه اجرا شود و در وهله‌ی دوم با کمک تکنیک‌های ویژه در جلسه‌ی آزمون نیز مدیریت زمان داشت.


برای شروع در منزل موارد زیر در حین مطالعه باید رعایت شود:


    هدف‌گذاری تعداد صفحه قبل از مطالعه‌ی یک درس


    هدف‌گذاری زمان متناسب با تعداد صفحه‌ی انتخابی


    نوشتن دفتر برنامه‌ریزی


    در نظر گرفتن زمان برای تست‌هایی که تمرین می‌کنید


با اجرای موارد فوق‌الذکر می‌توانید در هنگام مطالعه زمان را تنظیم و مدیریت کنید.


کار اصلی و مهم در جلسه‌ی آزمون است که بایستی بتوانید با شیوه‌های مدیریت زمان در زمانی که در اختیار دارید به تعداد سوال بیشتری پاسخ دهید.


    تکنیک ضربدر منها


    تکنیک زمان‌های نقصانی


این دو روش، راه‌کارهای بسیار مناسبی برای مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون هستند. بدین ترتیب که با طبقه‌بندی سوالات و گذشتن از روی سوالات دشوار و زمان‌بر، زمان اندوخته شده برای بازگشت به سوالات شک‌دار و یا اختصاص دادن زمان به سایر سوالات راحت‌تر خواهد بود.


هم‌چنین تکنیک زمان‌های نقصانی نیز راه‌کاری برای ذخیره‌ی زمان در جلسه‌ی آزمون است که در این تکنیک نیز در هر درسی مثل عمومی‌ها چند دقیقه کمتر زمان مدنظر قرار می‌دهیم تا زمان کسر شده در پایان آزمون ذخیره شود و برای بازگشت از آن کمک بگیریم. آخرین تکنیک که به شما در شناخت توانایی خودتان در نحوه‌ی مدیریت زمان کمک خواهد‌کرد، تکنیک دوخودکار است.