⚡️نکاتی برای مطالعه صحیح  📔📘و اثر بخش⚡️



1⃣.هنگام درس خواندن کاغذ و خودکاری کنار دست خود بگذارید و فکرهایی که به ذهنتان می‌رسد و مزاحم درس خواندن می‌شود یادداشت کنید. با این کار دیگر نگران فراموش کردن کارها و ایده‌ها نیستید و به خودتان یادآوری می‌کنید. درست است که این کارها به اندازه‌ای مهم هستند که آن‌ها را یادداشت کنید و بعداً برای‌شان کاری انجام بدهید اما آن‌قدر مهم نیستند که به خاطرشان درس خواندن را متوقف کنید.


2⃣.خوب است گاهی فکرهای ناراحت‌کننده یا آن‌هایی که حواستان را پرت می‌کنند کنار  بگذارید. به این ترتیب که زمانی که مشغول درس خواندن هستید آن‌ها را موقتاً کنار بگذارید تا بتوانید روی درس خواندن متمرکز شوید.


3⃣. سعی کنید هدف مشخصی را معین کنید که در هر بار درس خواندن به آن برسید. این کار کمک می‌کند توجهتان را به کار مشخصی که در دست دارید معطوف کنید. هم‌چنین این کار بازخوردی از پیشرفت به دست‌تان می‌دهد.


4⃣ .سعی کنید بر درسی که می‌خوانید تمرکز کنید و به اتفاقات بلندمدتی که بر اثر خوب یا بد امتحان دادن می‌افتد فکر نکنید. مهم‌ترین کار در حال حاضر را انجام بدهید و بدانید هر چیزی که حواس شما را پرت می‌کند اهمیت کم‌تری دارد از آن‌چه در حال انجامش هستید.


5⃣.هرگاه امکان داشت مستقیماً به سراغ علت حواس‌پرتی‌تان بروید. گاهی با حذف علت حواس‌پرتی اصلی می‌توانید زمان بیش‌تری را به درس اختصاص دهید و بعداً کم‌تر نگران باشید.


6⃣. سعی کنید جای خاصی را برای درس خواندن انتخاب کنید که عوامل حواس‌پرتی مثل رادیو و تلویزیون در آن نباشد.


7⃣. محل درس خواندن خود را تمیز و مرتب نگه دارید و سعی کنید از آن فقط برای درس خواندن استفاده کنید. این کار حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند راحت‌تر به تمرکز دست یابید. مثلاً ممکن است وقتی روی تخت دراز می‌کشید و درس می‌خوانید کم‌تر تمرکز داشته باشید تا وقتی که پشت میزی می‌نشینید که همیشه از آن برای درس خواندن استفاده می‌کنید.


8⃣. درس خواندن را در دوره‌های زمانی محدود انجام بدهید تا بدانید به‌زودی نقطه‌ی پایان فرا می‌رسد. بی‌وقفه درس خواندن اگر با این دیدگاه انجام شود که نقطه‌ی پایانی وجود ندارد، سخت‌تر است.


9⃣. همه‌ی کتاب‌ها، جزوه‌ها و کتاب‌های کمک‌درسی‌تان را مربوط به درسی که تصمیم خواندن داریدکنار دست‌تان بگذارید. اگر لازم باشد برای این‌ها از جای‌تان بلند شوید یا مدتی دنبالشان بگردید حواستان بیش‌تر پرت می‌شود.